Od 26. marca
do 30. junija bo na osmih prizoriščih v Piranu in Portorožu potekala razstava
del Safeta Zeca. Na ogled bo 50 slik iz ciklov Objemi in Exodus, kar bo njegova
največja samostojna razstava v Sloveniji doslej.
Epidemija covid-19 je močno prizadela področje kulture. V zadnjem
letu so bili kulturni dogodki močno okrnjeni, omejeni na splet. Jutri, 26.
marca, pa se v Portorožu in Piranu pričenja razstava, ki daje upanje, da bo
letošnje leto kljub vsemu lahko ponudilo nekaj kulturnih poslastic.
Danes je bila v portoroškem Monfortu novinarska konferenca, na
kateri so spregovorile podžupanja Občine Piran in predsednica Skupnosti
Italijanov Giuseppe Tartini Piran Manuela Rojec, Polona Senčar iz
potovalne agencije Maona Piran, Milka Sinkovič, predsednica društva Prijatelji
zakladov sv. Jurija Piran, Nives Marvin iz Obalnih galerij Piran in Hana
Zec, slikarjeva hči in lastnica založbe Qupé éditions.
Manuela Rojec se je v imenu Občine Piran zahvalila vsem, ki so
sodelovali pri pripravi razstave. »Veseli me, da so bili organizatorji
vztrajni. Čas je, da na stežaj odpremo vrata umetnosti. S to razstavo se
odpirajo cerkve in prostori, ki jih je nevidni virus zaprl skoraj za leto dni,«
je še dodala piranska podžupanja.
Zgodba te razstave se je pričela novembra 2019, ko so Polona
Senčar, Milka Sinkovič in Nives Marvin na razstavi v Benetkah občudovale
dela v BiH rojenega mojstra Safeta Zeca. Njegova dela so nanje naredila
izjemen vtis in strinjale so se, da morajo slike pripeljati v Piran ob
naslednji veliki noči, ko v piranskih cerkvah že tradicionalno poteka razstava
Križev pot. Načrte jim je nato prekrižala pandemija, a močna želja je ostala.
In tako bodo od jutri pa vse do konca junija Zecova dela postavljena na kar
osmih prizoriščih z veliko kulturno, arhitekturno in zgodovinsko vrednostjo v
Piranu in Portorožu. Gre za štiri cerkve (Marije Zdravja, sv. Petra, sv. Roka
in sv. Marije Tolažnice), krstilnico, Tartinijevo hišo in gledališče Tartini v
Piranu ter nekdanje skladišče soli Monfort v Portorožu. Razstava bo
predstavljala uvod v letošnjo turistično sezono in bo vabila obiskovalce, da
preko razstave spoznajo tudi bogato kulturno dediščino piranske občine. »Živimo
v turistični občini in menim, da bo razstava pomemben del naše turistične
ponudbe. Zato smo se odločili, da ponudimo lokalnim turističnim vodnikom
posebno izobraževanje in jih tako seznanimo z razstavo,« je dejala Milka Sinkovič.
Na ogled bo 50 slik iz ciklov Objemi in Exodus, kar bo Zecova
največja samostojna razstava v Sloveniji doslej. Mednarodno priznani in večkrat
nagrajeni umetnik, ki trenutno živi v Benetkah, je oba cikla ustvarjal zadnjih
20 let, navdahnjen z globokim spoštovanjem do sočasnih tragičnih dogajanj,
zlasti do tragedije v Srebrenici, do žalostne ljubezenske zgodbe Boška in
Admire in do sodobne globalne migrantske problematike s poudarkom na otrocih
kot najbolj nedolžnih žrtev. Razstavo spremlja večjezični katalog z zapisi nekdanjega
direktorja fundacije Beneških mestnih muzejev Giandomenica Romanellija in Nives Marvin, oblikovala in izdala ga je založba Qupé éditions.
V ciklu Objemi si bo možno ogledati 37 slik, ki jih mojster
posveča tragični zgodbi Boška in Admire. Sarajevska Romeo in Julija, Srb in
Bošnjakinja, ki jima ni bilo mar za vero ali narodnost. Sredi maja
leta 1993 sta Admira Ismić in Boško Brkić želela zapustiti oblegano Sarajevo in
se prebiti do Beograda. A zaljubljenca sta uspela priti le do kontrolne točke
na sarajevskem mostu Vrbanja. Ko sta prečkala črto pod bosansko kontrolo, je
ostrostrelec najprej zadel Boška, ki je na mestu umrl. Naslednja krogla je
zadela Admiro, ki je še premogla dovolj moči, da se je splazila do Boška, nato
pa je v njegovem objemu izdihnila tudi ona. Njuni trupli sta v zadnjem objemu
na nikogaršnji zemlji ležali sedem dni, preden so ju odstranili in pokopali. Njuna
tragična ljubezenska zgodba pa je obkrožila svet in navdihnila številne
umetnike. Dela iz cikla
Objemi bodo na ogled na sedmih lokacijah v starem mestnem jedru Pirana, 13 slik
iz cikla Exodus pa bo na ogled v kamniti dvorani nekdanjega skladišča soli Monfort
v Portorožu. Ta dela govorijo o nesmislu vojne in žalostnih usodah sodobnih
beguncev in migrantov, ki se v nemogočih okoliščinah podajajo na pot proti
obljubljeni Evropi. Slike so nedavno prišle iz Srebrnice, razstavljene so bile
v Memorialnem centru Srebrenica ob 25. letnici genocida.
»Safet Zec je mojster slikarstva, grafike in risbe. Od leta 1992
je imel okoli sto razstav, nekajkrat se je predstavljal tudi v Sloveniji.
Njegova zadnja večja razstava pri nas je bila v Ljubljani pred dvajsetimi leti,
zato nam je v veliko čast, da lahko sedaj v Piranu predstavimo njegova dela v
takem obsegu. Zecova dela imajo izjemno izrazno moč, upodobil je veliki križev
pot civilizacije na prehodu v tretje tisočletje in s tem ustvaril neponovljiv
opomin na nesmiselne grozote,« je o razstavi povedala Nives Marvin. Izpostavila
je še tehnično zelo zahtevno postavitev slik, pri kateri je bila v veliko pomoč
piranska slikarka, kiparka in restavratorka Mira Ličen.
Gre za ganljivo razstavo, ki gledalcev ne bo pustila
ravnodušnih. Zec skozi svoje stvaritve pripoveduje o aktualnih tematikah
človeških grozodejstev, ki se v takih ali sličnih podobah prav zdaj dogajajo po
vsem svetu, tudi v naši neposredni bližini. Dejanja vojne, nasilja in
žalosti, pa tudi upanja in ljubezni, ki ne bodo nikoli izbrisana iz spomina. »Želim, da moja umetnost prispeva h
krepitvi nujno potrebne moralne prenove, ki edina lahko razbije ta neznosni
zastor brezbrižnosti,« je o svojem delu dejal Safet Zec. Umetnik je s svojo
družino tudi na lastni koži doživel svojevrsten eksodus. »Velik vtis so nanj
napravile fotografije beguncev, ki se v zadnjih letih spet pogosto pojavljajo v
medijih. Pričel je zbirati časopise s temi objavami, nato pa na časopisni papir
v pičlih dveh mesecih naslikal celoten cikel Exodus,« je o delu svojega očeta
povedala Hana Zec.
V načrtu je tudi pester spremljevalni program razstave, ki ga bodo
organizatorji prilagajali ukrepom in bo vključeval glasbene, baletne in gledališke
nastope, predavanja Mirovnega inštituta ter okroglo mizo v sodelovanju s
Filozofsko fakulteto in Univerzo na Primorskem. »V načrtu so stalna vodstva po
razstavi, zelo pa se veselimo tudi srečanja z mojstrom Safetom Zecom, ki se
danes žal ni mogel udeležiti konference. Na sprostitev ukrepov med drugim čaka
tudi monolog po scenariju Toneta Partljiča, v katerem bo zaigrala Mojca
Partljič, spremljali pa jo bodo piranski glasbeniki in plesalci. Partljič
je, navdahnjen z zgodbo o Bošku in Admiri, scenarij na enajstih straneh napisal
v eni sami noči,« je povedala Polona Senčar.
Razstava slik Safeta Zeca Exodus in Objemi je združila tri
različne piranske organizacije – javno, zasebno in nevladno – z namenom
predstaviti izjemnega slikarja in skrajno humano sporočilo njegovih del Piranu,
Istri in širši Sloveniji. Na ta način želijo proslaviti obletnice svojih
dolgoletnih delovanj in prizadevanj, približati umetnost svojim sokrajanom, pa
tudi vsem drugim ljubiteljem lepega. Pri tem so jih podprli tudi
soorganizatorji razstave: Občina Piran, Skupnost Italijanov Giuseppe Tartini
Piran, Župnija Piran, Avditorij Portorož-Portorose in Turistično združenje
Portorož. Z razstavo nadaljujejo stoletja dolgo tradicijo Pirana kot mesta
umetnosti, ki so ga zaznamovala velika imena, kot so Vittore Carpaccio, Domenico
Tintoretto, Cesare dell'Acqua, Lojze Spacal, Janez Lenassi in Herman
Pečarič ter pomembni likovni dogodki, kot sta Mednarodni kiparski simpozij
Forma viva Portorož in Ex-tempore Piran.
Vstopnice za razstavo so na voljo na vseh prizoriščih, razen v
cerkvah, kjer je ogled brezplačen. Dostopne so tudi preko spleta na www.portoroz.si. Cena vstopnice je tri evre za ogled
razstave na posamezni lokaciji (v Monfortu, gledališču Tartini ali Tartinijevi
hiši) oziroma osem evrov za ogled razstave na vseh lokacijah (z identifikacijo za študente in upokojence štiri evre, za
skupino nad deset oseb pet evrov, otroci do 12. leta brezplačno). Urnik
razstave in prodajnih mest je vsak dan, razen ponedeljka, od 10. do 18. ure.
Foto: Turistično združenje Portorož, Francesco Allegretto, Veronica Mecchia